zondag 4 november 2012

Nederlandse centrales staan steeds vaker uit

Centrale Maasvlakte (oude)Een mooie zin uit het magazine van Eigen huis "Nederlandse elektriciteitscentrales staan steeds vaker uit, omdat zij anders met verlies draaien." Het is een van de vele zinnen uit het artikel "Een redeloze energieprijs" met als ondertitel "De mythe van de marktwerking" die je tot nadenken dwingen.
Zeker als politici weer meer centrales willen bouwen om de leveringszekerheid te borgen.
Hoe meer ik lees over onze Nederlandse energie, des meer ik mij verbaas en zoals altijd realiseer dat ik nog lang niet alles weet. Maar wat ik wel begin te begrijpen is dat de belangen reusachtig zijn en er massa's geld omgaan in deze wereld. De Nederlandse staat voorop met btw en energiebelasting, maar natuurlijk ook de netbeheerder en energieleverancier.
Voor de Nederlandse staat is het een dikke inkomsten bron, vreemd genoeg betalen groot verbruikers weer veel minder dan u en ik de burgers tenzij je een dikke warmtepomp installeert voor de verwarming en meer dan 10000 kWh verbruikt. Opzich niet vreemd dat als je veel afneemt dat je minder betaald het is voor een leverancier gunstig om veel in een keer te leveren maar om dat met energie te doen is een beetje vreemd, de motivatie tot investeren om minder te verbruiken valt hiermee voor een deel weg.
Netbeheerders maken ook rare sprongen, de netten moeten klaar worden gemaakt voor duurzame energie en dat kost heel veel en ook nu mogen we weer in de buidel tasten, maar wat gaan ze dan doen voor de duurzame energie, die paar procent wind en zonneenergie kunnen volgens mij nog niet zoveel invloed hebben, mijn dak levert piek 3600 Watt als er in de Meern 100 zonnestroom installaties zijn zoals bij mij is dat 360000 Watt ok dat zijn veel nullen maar op een dorp als de Meern is dat natuurlijk niets. Het enige wat een netbeheerder merkt is dat er minder op het voedingspunt wordt afgenomen en dat komt doordat mensen zoals ik stroom leveren aan de buren en niet een giga kolen centrale ergens ver weg.
De leverancier heeft het minste belang bij mijn groene stroom, ik neem niets af en gebruik wel het net als een gigantische buffer. De leverancier heeft alleen maar kosten en dus worden er allerlei indianen verhalen aan proefballonnetjes de wereld in geholpen over black outs, veiligheid enz..

http://pvoutput.org
Bij alles wat ik lees over energie vraag ik mij nu in ieder geval af wie schrijft het en wat is zijn agenda, mijn dak is mooi blauw en ik ga door met het maken van groene zonnestroom.

30 okt  2864 Wh
31 okt  4631 Wh    
01 nov 1264 Wh
02 nov 2383 Wh
03 nov 2459 Wh
04 nov 1347 Wh

De totaal teller staat nu op 187 kWh.

Lees voer;


http://www.energiepodium.nl/nieuws/item/we-zijn-getuige-van-een-battle-of-the-centuries-in-energie
http://www.energiepodium.nl/opinie/item/bas-eickhout-gepraat-over-black-outs-angstzaaierij
http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2012/10/29/elkaar-wat-gunnen-energiebeleid/#more-27194
http://www.zonnepanelen.nl/blog/2012/10/zonnepanelen-van-de-buurman-werken-aanstekelijk/
http://verkiezingen.cda.nl/blog/benut-de-slimme-meter-nog-beter/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten