dinsdag 9 oktober 2012

Optitrac global peak aangezet


Vandaag weer heerlijk genoten van de zon en niet alleen in mijn middag pauze ook via het internet van de als maar oplopende curves op flukso.net en pvoutput.org. De flukso boven op zolder die ik eigenlijk al een beetje had opgegeven deed het vanmorgen vroeg 8:27 weer en om 18:00 was de pret weer voorbij. Voorlopig laat ik het verbindings probleem voor wat het is, als ik een keer niets te doen heb zal ik eens kijken hoe het signaal zich verdeeld als ik de router in het trapgat ophang via de coax van de vorige bewoners.
Doordat mijn panelen naar het westen kijken zie ik vooral de middag en avond zon, maar zoals je kunt zien in de voorgaande berichten kun je daar prima stroom mee maken. Door de kijk richting komt mijn piek productie niet rond 12:00 maar om een uur of 3 4 in de middag dan maakt de zon de meest gunstige hoek met mijn panelen. .s Morgens voor 12:30 gebeurt er niet veel daarna komt de zon over de nok en begint het feest pas goed.
Op mijn nok staat een schoorsteen, het liefst zou ik die weghalen maar iets wat de Engelse nerds de 'wife factor' noemen houd mij tegen. De schoorsteen geeft nl. schaduw op de panelen en schaduw geeft een forse dip in de productie. De sma omvormer die ik gekozen heb heeft hiervoor iets bedacht waardoor het verlies door schaduw tot het absolute minimum wordt beperkt. Via een forum post kwam ik er achter dat dit standaard uitstaat geen idee waarom, het is een beetje als of je een Porsche koopt met een blok hout onder het gas pedaal. Maar goed sma heeft er voor gekozen om een van de functie's die ze uniek maakt standaard uit te zetten rare jongens die Duitsers.
Wat optitrack doet kun je zien in de animatie hiernaast. Het orgineel komt van de sma.de site en is daar met uitleg te bekijken. Onbegrijpelijk dat je zo iets moois standaard uit zet, met de optitrac aan heeft mijn installatie vandaag ondanks een paar dikke wolken toch weer mooi 7232 Wh gedraaid, nog zo'n dag en we zijn over de 100 kWh grens heen.

Meer info over optitrac vind je op de sma.de site in de vorm van een pdf en een artikel.

PS De animatie op dit blog is minder omdat Youtube flv formaat converteerd het orgineel is haarscherp maar niet te embedden in dit blog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten