zaterdag 29 september 2012

26 gigaWatt is dat niet een beetje veel?

Op dit moment staat er alleen in Nederland al voor 26 gigawatt aan productiecapaciteit opgesteld, terwijl er tijdens pieken ca. 16 GW wordt afgenomen via de transportnetten.
Het bovenstaande staat te lezen in een bericht van het vakblad voor de bloemisterij volgens Tennet gebruikt Nederland als geheel 104.760 gigawattuur per jaar, laat dit even op u inwerken. Een jaar van 365 dagen, ieder 24 uur heeft 8760 uur als we gedurende die uren alle centrales vol aanzetten op 26 gigawatt kunnen we dus 227.760 gigawattuur maken, dat is dus meer dan 2 keer zoveel als wij met zijn allen kunnen opmaken. Ik ben benieuwd achter de logica en de rol van de marktwerking achter deze cijfers, als iemand het uit kan leggen hoor ik het graag.
Naast al die productie capaciteit komt dan ook nog eens mijn 25,3 kWh van afgelopen week, gisteren maakte ik 3524 Wh in mijn eentje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten