vrijdag 12 oktober 2012

Dakhoek bepaald

Het zal iedereen duidelijk zijn dat als je net als een zonnebloem de zon volgt je panelen de meeste zon opvangen, maar helaas is mijn tuin hiervoor te klein en heb ik mijn 18 panelen vast op het dak liggen. De hoek van het dak en de richting waarin het 'kijkt' bepaalt hoeveel zon je op een bepaald moment van de dag kunt opvangen.
Vanmiddag met een waterpas van 40 cm en een rolmaat gemeten wat de dak hoek was, de inverse tangens van 33,5 cm/40cm = 41 graden.  De kijk richting van ons dak is wat lastiger ik ben geen padvinder en heb geen kompas maar met googlemaps kun je het aardig schatten in het plaatje hiernaast zie je ons huis, de bovenkant is het noorden links is het westen en je ziet dat de nok niet recht naar boven loopt ik schat dat het dak 5 graden meer naar het noorden kijkt dus 275 graden.
Als je al deze kennis invult in pvdiary krijg je het onderstaande plaatje, zoals de maker ook al zegt moet je hier geen vergif op in nemen en nu zeker niet want ik gebruik een Belgisch programma met Belgische weergegevens voor een Nederlandse situatie.
Wat je hier in ieder geval al uit kunt halen is de typische kromme van de opbrengst. Als de zon opkomt schijnt hij op de andere dakhelft en krijgen de panelen geen directe zonnestraling als de zon over de nok is gaat het harder en om een uur of 3 is de productie op een hoogte punt.
Onder aan het lijstje staat de verwachte jaar opbrengst deze is 2479 kWh als ik dat haal dan komt mijn afrekening op nul uit.
Vandaag was er ondanks de volle regenmeter ook nog stroom in totaal 2556 Wh, waardoor het totaal op 112 kWh komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten