zaterdag 6 oktober 2012

Flukso in combinatie met pvoutput.org

Vanmorgen zijn de panelen goed schoon gespoeld en leek het niks te worden. Maar na regen komt zonneschijn en meteen een hele boel zon de teller staat voor vandaag op 8272 Wh en in het totaal op 73 kwh. Volgens pvoutput.org heb ik vandaag 7,342 kWh gedraaid een heel verschil, daarvoor zijn 2 oorzaken;
1 - het updaten van de meet gegevens is na 18:00 gestopt, terwijl de productie nog flink door liep. De rode lijn in de grafiek hier naast is van de zonne stroom deze loopt door tot 18:55. Ik schat dat er hierdoor ongeveer een halve kWh gemist is.
2 - De metingen vinden plaats om de 5 minuten en zoals je aan de lijn hiernaast kunt zien is het patroon redelijk grillig. Schijnbaar heeft dit vaker laag dan hoog uit gepakt.

Volgens pvoutput.org was de piek productie om 15:55 2,202 kWh. Volgens de Flukso was de piek 2,230 kWh om 15:38, dit ligt dan weer redelijk dicht bij elkaar.
Het zou mooier zijn als ik het 5 minuten gemiddelde naar pvoutput.org zou sturen of nog beter waarden  die de kWh metertjes registreren, voorlopig doe ik het hier mee en geniet ik van 73 kWh productie in 2 weken tijd.

2 opmerkingen:

  1. De grafieken worden steeds mooier, het is een prachtig project. Succes met de communicatie.

    de windmeter moet woensdag op het dak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Jaap, succes met de windmeter

    BeantwoordenVerwijderen