zondag 14 oktober 2012

Zuid kan maar moet niet

Mijn panelen kijken naar het westen en ook dan doen je panelen het. Via pvoutput.org vond ik een installatie op hemelsbreed nog geen 40 km verwijderd als je mijn installatie daarmee vergelijkt krijg je het plaatje van hiernaast. Wat je hier goed ziet is het verschil in de curves Detleffzoektzon piekt rond de middag en ik pas rond 3 uur. Verder maakt Detleff met minder panelen meer stroom hij krijgt op 9/10/2012 1,9 kWh/Wp en mijn panelen doen op die dag 2,1 kWh/Wp eh? dat is dus meer op basis van een dag kun je het dus niet zeggen. Maar als je de afgelopen weken bekijkt zie dat Detleff meestal iets hoger zit maar niet altijd, waarschijnlijk gaat hij flink uitlopen in de zomer omdat hij dan veel langer naar de zon kijkt in het zuiden dan ik.
Volgens pvdiary komt Detleff per jaar op 3046 kWh dus gemiddeld per jaar 3046/3185 = 0,96 kWh/Wp bij mij is dat 2479/3600 = 0,69 kWh/Wp, ik kom dus met mijn west ligging 28% lager uit. Het lage jaar gemiddelde komt oa door de winter maanden, de komende 4 maanden worden fors minder vooral december en dat trekt de boel flink naar beneden.
Ik ga het eens rustig bekijken en als Detleff zijn installatie ook via pvoutput.org blijft monitoren kunnen we straks een jaar vergelijken en echt zien wat de verschillen zijn in de praktijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten